Επιπτώσεις της Βαρηκοΐας στην Ανάπτυξη

Οι επιπτώσεις μιας βαρηκοΐας προσδιορίζονται από διάφορους παράγοντες. Οι βασικοί μεταξύ αυτών είναι ο τύπος και ο βαθμός του ελλείμματος ακοής, καθώς και η ηλικία έναρξης. 

Γνωρίζουμε ότι η ακοή είναι η βασική οδός για την ανάπτυξη της ομιλίας και του λόγου, την επικοινωνία και την μάθηση. Όσο πιο νωρίς εμφανίζεται η βαρηκοΐα στην ζωή ενός παιδιού, τόσο πιο σοβαρές είναι οι επιπτώσεις στην ανάπτυξη του παιδιού. Παρόμοια, όσο πιο νωρίς προσδιοριστεί το πρόβλημα και ξεκινήσει η παρέμβαση, τόσο λιγότερο σοβαρές θα είναι και οι επιπτώσεις.

 

Τύπος και Βαθμός Βαρηκοΐας

Η αναγνώριση της ομιλίας είναι πολύ καλύτερη στις βαρηκοΐες αγωγιμότητας από ότι στις νευροαισθητηριακές. Επίσης, πολλές βαρηκοΐες αγωγιμότητας είναι αναστρέψιμες, ενώ τα άτομα με νευροαισθητηριακή βαρηκοΐα έχουν συνήθως, μη αναστρέψιμες διαταραχές ακοής. Η ικανότητα διάκρισης μεταξύ των ομιλητικών ήχων δεν επηρεάζεται από τον βαθμό ελλείμματος ακοής σε περιπτώσεις βαρηκοΐας αγωγιμότητας. Οι δυσκολίες, που σχετίζονται με την επικοινωνία σε αυτές τις περιπτώσεις οφείλονται, σε μεγάλο βαθμό, στο ότι οι ήχοι της ομιλίας δεν είναι επαρκώς δυνατοί. Αυτό δεν ισχύει για τις αισθητηριακές/νευρικές βαρηκοΐες, στις οποίες κάποιος βαθμός παραμόρφωσης υπάρχει πάντα στα ομιλητικά σήματα. Συνήθως, με τις νευροαισθητηριακές βαρηκοΐες, όσο μεγαλύτερος είναι ο βαθμός της βαρηκοΐας, τόσο μεγαλύτερη η παραμόρφωση και τόσο μεγαλύτερη δυσκολία, αντιμετωπίζεται στην διάκριση των ομιλητικών ήχων. Η εξασθενημένη αναγνώριση ομιλίας προκαλεί δυσκολία στην επικοινωνία, ιδιαίτερα σε θορυβώδη περιβάλλοντα ή όταν πολλά άτομα μιλούν ταυτόχρονα.

Ηλικία Έναρξης Βαρηκοΐας

Η ηλικία, στην οποία παρουσιάζεται η βαρηκοΐα, είναι πολύ σημαντική, όσον αφορά τις επιπτώσεις στην ανάπτυξη. Όσα άτομα παρουσιάζουν βαρηκοΐα έπειτα από την κατάκτηση του λόγου και της ομιλίας (μεταγλωσσική βαρηκοΐα) έχουν πολύ καλύτερες γλωσσικές δεξιότητες σε σύγκριση με όσους παρουσιάζουν έλλειμμα ακοής πριν την ανάπτυξη του λόγου και της ομιλίας (προγλωσσική βαρηκοΐα).  Ένα παιδί, το οποίο θα χάσει την ακοή του, έπειτα από την κατάκτηση κάποιου βαθμού προφορικού λόγου, αλλά πριν ολοκληρωθεί η κατάκτηση, θεωρείται ότι έχει μια περιγλωσσική βαρηκοΐα. Παρόλο που δεν υπάρχει παγκοσμίως συμφωνία σχετικά με το πότε τελειώνει η προγλωσσική φάση, γενικά, όταν ένα παιδί παρουσιάσει μια βαρηκοΐα πριν την ηλικία των 2 ετών, θεωρείται ότι έχει μια προγλωσσική βαρηκοΐα. Επίσης, δεν υπάρχει συμφωνία σχετικά με την ηλικία, στην οποία τελειώνει το περιγλωσσικό στάδιο και ξεκινά το μεταγλωσσικό στάδιο, το οποίο μπορεί να τοποθετηθεί γύρω στην ηλικία των 5 ετών.

 

Η βαρηκοΐα προκαλεί καθυστέρηση στην ανάπτυξη του λόγου και της ομιλίας

Τα παιδιά με βαρηκοΐα παρουσιάζουν καθυστέρηση στην ανάπτυξη του λεξιλογίου, μαθαίνουν τις κύριες λέξεις πιο εύκολα από τις αφηρημένες, δυσκολεύονται να καταλάβουν λέξεις με πολλαπλές σημασίες και έχουν δυσκολία με τις λειτουργικές λέξεις. Το κενό μεταξύ του λεξιλογίου παιδιών με φυσιολογική ακοή και αυτών με βαρηκοΐα μεγαλώνει με την ηλικία. Όσο μεγαλύτερος ο βαθμός της βαρηκοΐας, τόσο μεγαλύτερες θα είναι οι επιδράσεις στην κατάκτηση του λεξιλογίου. Οι περισσότεροι ενήλικοι με σημαντική βαρηκοΐα δεν αποκτούν ποτέ ένα λεξιλόγιο, καλύτερο από ότι ένα παιδί τετάρτης δημοτικού με φυσιολογική ακοή. Τα παιδιά με βαρηκοΐα δεν τα καταφέρνουν, χωρίς παρέμβαση.

Επίσης, δυσκολεύονται να κατανοήσουν σύνθετες προτάσεις και παράγουν μικρότερες και πιο απλές προτάσεις από τα παιδιά με φυσιολογική ακοή. Τα παιδιά με βαρηκοΐα, συχνά, δεν ακούν τις καταλήξεις των λέξεων με αποτέλεσμα να παρουσιάζουν δυσκολία και στην μορφολογία, π.χ. κακή χρήση των χρόνων των ρημάτων, του πληθυντικού αριθμού κ.α.. Ακόμα και μια μέτρια βαρηκοΐα μπορεί να βλάψει τη μορφολογική ανάπτυξη. Ορισμένες φορές, αυτά τα παιδιά παρουσιάζουν και συντακτικά λάθη, βάζοντας τις λέξεις σε λάθος σειρά.

Ακόμη, τα παιδιά με βαρηκοΐα, ορισμένες φορές, παρουσιάζουν και πραγματολογικά λάθη, χρησιμοποιώντας το λόγο με ακατάλληλους τρόπους, π.χ. μπορεί να μη γνωρίζουν πως να ξεκινήσουν ή να διατηρήσουν μια συζήτηση, 

Η ομιλία τους, συχνά, χαρακτηρίζεται από παραλείψεις και αλλοιώσεις ομιλητικών ήχων με χαμηλή ένταση, όπως οι /s/, /f/, /t/ και /k/ διότι δεν τους ακούνε. Έτσι, είναι δύσκολο να κατανοήσουμε την ομιλία τους. Τα παιδιά με βαρηκοΐα μπορεί να μην ακούν τις φωνές τους, όταν μιλάνε. Μπορεί να μιλάνε πολύ δυνατά ή όχι αρκετά δυνατά. Μπορεί να έχουν έναν τόνο ομιλίας, που είναι πολύ υψηλός. Μπορεί να παρουσιάζουν φτωχό τονισμό, επιτονισμό ή ρυθμό ομιλίας.

 

Η διαταραχή λόγου προκαλεί μαθησιακά προβλήματα

Τα παιδιά με βαρηκοΐα έχουν δυσκολία με όλους τους τομείς της εκπαίδευσης, ιδιαίτερα με την ανάγνωση και τις μαθηματικές έννοιες. Τα παιδιά με μικρή έως μέτρια βαρηκοΐα, βρίσκονται μία έως τέσσερις τάξεις χαμηλότερα από τους συνομηλίκους τους με φυσιολογική ακοή, ενώ τα παιδιά με μεγάλη έως πολύ μεγάλη βαρηκοΐα δεν επιτυγχάνουν δεξιότητες πάνω από αυτές της τρίτης ή τετάρτης τάξης, εκτός εάν υπάρχει πρώιμη και κατάλληλη εκπαιδευτική παρέμβαση. Τα μέσα επίπεδα ανάγνωσης και γραφής μαθητών γυμνασίου με πολύ μεγάλη βαρηκοΐα είναι σε ένα επίπεδο τρίτης ή τετάρτης δημοτικού. Αυτές οι δυσκολίες μπορεί να σχετίζονται με ένα ανεπαρκές γλωσσικό σύστημα. Το κενό στα εκπαιδευτικά επιτεύγματα μεταξύ παιδιών με φυσιολογική ακοή και αυτών με βαρηκοΐα, συνήθως, μεγαλώνει καθώς προχωρούν στο σχολείο. Το επίπεδο των επιτευγμάτων σχετίζεται με την ανάμιξη των γονέων και την ποιότητα, την ποσότητα και τον χρόνο των υποστηρικτικών υπηρεσιών, που λαμβάνουν τα παιδιά.

 

Οι επικοινωνιακές δυσκολίες, συχνά, οδηγούν σε κοινωνική απομόνωση και φτωχή αυτοεκτίμηση

Τα παιδιά με μεγάλη έως και πολύ μεγάλη βαρηκοΐα, συχνά, αναφέρουν ένα αίσθημα απομόνωσης, δεν έχουν φίλους και είναι δυστυχισμένα στο σχολείο, ειδικά όταν η κοινωνικοποίηση τους με άλλα παιδιά με βαρηκοΐα είναι περιορισμένη.

 

Μονόπλευρη Βαρηκοΐα

Άτομα με μονόπλευρη βαρηκοΐα, κατά κανόνα, αντιμετωπίζουν δυσκολίες στον εντοπισμό της πηγής του ήχου, καθώς και στην αναγνώριση της ομιλίας σε παρουσία περιβαλλοντικού θορύβου. Αυτές οι δυσκολίες μπορεί να παρεμποδίζουν τις καθημερινές δραστηριότητες, την επίδοση στην σχολική τάξη και την ψυχοκοινωνική κατάσταση. Είναι σημαντικό, να προσδιοριστούν οι δυσκολίες στην αναγνώριση της ομιλίας με περιβαλλοντικό θόρυβο, κατά την εξέταση της ακοής, και να γίνει η κατάλληλη αντιμετώπιση. Ορισμένα παιδιά με πλήρη μονόπλευρη βαρηκοΐα έχουν φτωχότερες γλωσσικές ικανότητες, από ότι τα παιδιά με φυσιολογική ακοή. Η έρευνα αναφέρει ότι, το ένα-τρίτο των παιδιών με μονόπλευρη βαρηκοΐα αποτυγχάνουν, τουλάχιστον, σε μία τάξη, συγκριτικά με το λιγότερο από 4% των παιδιών με φυσιολογική ακοή.

Δημοφιλείς Γιατροί

Δήμητρα Πράπα

ΕΥΝΑΡΔΟΥ 8
Γενικός Γιατρός

Μεχρνταντιάν Μέχρνταντ (Μιθριδάτης)

Βασιλική Ταβάκη 36, Θέρμη, 57001

Παπαδημητρίου Στέργιος

Μεγάλου Αλεξάνδρου 23,Βέροια

Σχετικά Άρθρα

Τι είναι ο Αυτισμός;

O όρος Αυτισμός προέρχεται από τη λέξη “εαυτός” και υποδηλώνει την εσωστρέφεια και την απομόνωση ενός ατόμου στον εαυτό του. Έχουν πραγματοποιηθεί διάφορες έρευνες οι οποίες έχουν βοηθήσει στην διαμόρφωση των διαγνωστικών κριτηρίων για...

Ανάπτυξη λόγου

Πως μπορώ ως γονέας να διευκολύνω το παιδί μου στην ανάπτυξη του λόγου; ✔   Να ενθαρρύνετε έως τον πρώτο χρόνο κάθε μορφή επικοινωνιακής αλληλεπίδρασης με το παιδί, π.χ. εκφράσεις προσώπου, χαμόγελα, γέλια, νεύματα, κοιτάγματα. ✔   Να...

Η αυτοπεποίθηση

Σηκώστε το χέρι σας αν έχετε πει ποτέ τη φράση… ‘Μακάρι να είχα περισσότερη αυτοπεποίθηση’ ή ‘Αν είχα περισσότερη αυτοπεποίθηση , θα μπορούσα να…’ Σας ακούγεται γνώριμο; Η αυτοπεποίθηση είναι το κλειδί για να αποκτήσουμε όλα όσα χρειαζόμαστε και...