Επηρεάζει το σπλαχνικό λίπος τη νοητική λειτουργία παιδιών και εφήβων;
Πολλές μελέτες συσχετίζουν την παχυσαρκία όχι μόνο με μεταβολικά νοσήματα αλλά και με νευρολογικές επιδράσεις όπως η άνοια- ακόμα και με επιδράσεις στη νοητική λειτουργία. Το κοιλιακό λίπος, πιο συγκεκριμένα, έχει συσχετιστεί με αυξημένο κίνδυνο εμφάνισης καρδιαγγειακών νοσημάτων.
Σκοπός της παρούσας έρευνας είναι να εξετάσει τη σχέση μεταξύ κοιλιακού λίπους και νοητικής λειτουργίας σε υγιείς εφήβους.
Πώς σχεδιάστηκε η μελέτη;
Στη μελέτη συμμετείχαν έφηβοι 12 έως 18 χρόνων, από Καναδικό γυμνάσιο, και το σπλαχνικό τους λίπος αξιολογήθηκε με μαγνητική τομογραφία (MRI). Παράλληλα, αξιολογήθηκε η γνωσιακή τους λειτουργία σε κάποιους βασικούς τομείς: ταχύτητα επεξεργασίας, μνήμη, αντίσταση στις παρεμβολές και γνωσιακή ευελιξία.
Πώς επηρεάζει όμως το σπλαχνικό λίπος τα παιδιά;
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα:
- Το αυξημένο σπλαχνικό λίπος συνδέεται με μειωμένη νοητική λειτουργία.
- Το φύλο του παιδιού μπορεί να διαφοροποιήσει την επίδραση του σπλαχνικού λίπους στη γνωσιακή λειτουργία. Συγκεκριμένα τα κορίτσια με λίγο σπλαχνικό λίπος έχουν καλύτερη γνωσιακή λειτουργία από τα κορίτσια με αρκετά παραπάνω σπλαχνικό λίπος, ενώ δεν εμφανίζεται αυτή η διαφοροποίηση στα αγόρια.
Τι μπορεί να ευθύνεται για τον παραπάνω σύνδεσμο;
Οι τρεις πιθανοί μηχανισμοί που έχουν αναγνωριστεί μιλούν για ορμονικές επιδράσεις – λόγου χάρη μεγαλύτερη έκκριση ωκυτοκινών από το σπλαχνικό λίπος, που ασκούν μεγαλύτερη επίδραση στα κορίτσια. Ανάμεσα σε αυτούς, εξετάζεται και το γεγονός να είναι αποτέλεσμα αντίθετης αιτιολογίας: μειωμένη γνωσιακή λειτουργία να οδηγεί σε μειωμένο έλεγχο φαγητού.
Τι πρέπει να κρατήσετε;
Αν κάτι είναι σημαντικό να κρατήσει ο επαγγελματίας υγείας από τη μελέτη αυτή είναι πως ο ενδοκρινικός ρόλος του σπλαχνικού λίπους στο σώμα μας έχει πολλαπλές επιδράσεις, όπως έχει φανεί και από αντίστοιχες και μεγαλύτερες έρευνες. Είναι επομένως μεγάλη η ανάγκη να προλάβουμε την καταστροφική επίδραση της παχυσαρκίας –και δη του αυξημένου σπλαχνικού λίπους- ξεκινώντας από τους μικρής ηλικίας πελάτες σας, τα παιδιά και τους εφήβους.