Αντιμετώπιση Πυρετού

  • Πάντα θερμομετρούμε το παιδί μας. Δεν είναι σωστό να «νιώθουμε» απλώς τη θερμοκρασία με το χέρι. Είναι βοηθητικό για τον παιδίατρο να ξέρει το ύψος του πυρετού.
  • Σημειώνουμε σε χαρτί την ώρα και τα αντίστοιχα πυρετικά κύματα. Έχει σημασία να ξέρουμε αυτές τις πληροφορίες όταν θα μιλήσουμε με τον παιδίατρο.
  • Έχουμε πάντα στο φαρμακείο του σπιτιού τουλάχιστον 2 διαφορετικά καθώς και υπόθετα. Φροντίζουμε να έχουμε και σύριγγα με την οποία υπολογίζουμε τη σωστή δόση στο σιρόπι. Μην χρησιμοποιείτε κουταλάκια του γλυκού της σούπας ή οτιδήποτε άλλο γιατί το πιο πιθανό είναι ότι θα δώσετε λανθασμένη δοσολογία, συνήθως μικρότερη από το κανονικό, με συνέπεια να μην πέφτει ο πυρετός.
  • Ο πυρετός στη φάση που ανεβαίνει και μέχρι να φτάσει στο μέγιστο ύψος, κάνει το παιδί να κρυώνει και κάποιες φορές να έχει ρίγος. Σε αυτή τη φάση ανόδου σκεπάζουμε το παιδί.
  • Όταν ο πυρετός φτάσει το μέγιστο και έχοντας δώσει αντιπυρετικό, το ρίγος σταματάει. Το παιδί αρχίζει και ζεσταίνεται /ιδρώνει. Σε αυτή τη φάση πρέπει να ξεσκεπάσουμε το παιδί, να αφαιρέσουμε τα πολλά ρούχα και τις κάλτσες για να απελευθερωθεί η θερμοκρασία από το σώμα του.
  • Σε αυτή τη φάση επίσης είναι πολύ βοηθητικό το ντους ή η τοποθέτηση του μικρότερου παιδιού σε μπανιερίτσα γεμισμένη με νερό. Η θερμοκρασία του νερού πρέπει να είναι χλιαρή. Δεν ρίχνουμε στο παιδί παγωμένο νερό. Πρέπει το παιδί να παραμείνει στο νερό ή στη ροή του ντους περίπου 10 λεπτά για να έχουμε αποτέλεσμα. Είμαστε πάντα μαζί με το παιδί και δεν το αφήνουμε χωρίς επίβλεψη.
  • Συνήθως δίνουμε αντιπυρετικό σε θερμοκρασία ≥38ᵒC. Αν όμως το παιδί έχει ιστορικό πυρετικών σπασμών τότε δίνουμε το αντιπυρετικό  σε θερμοκρασία 37,5ᵒC. (δείτε χωριστό κείμενο για τους πυρετικούς σπασμούς)
  • Μετράμε με τη σύριγγα τα ml,Στην απλή παρακεταμόλη και το μεφαιναμικό οξύ η δόση υπολογίζεται ως τα μισά κιλά του παιδιού π.χ. σε παιδί 10 κιλών η δόση είναι 5 ml, σε παιδί 40 κιλών η δόση είναι 20 ml.

    Για παιδιά >40 κιλών δίνεται η μέγιστη δόση των 20 ml

    Σε παιδιά >12 ετών που μπορούν να καταπιούν χάπι μπορούμε ισοδύναμα να δώσουμε παρακεταμόλη των 500mg σε χάπι ή μεφαιναμικό οξύ σε χάπι των 500mg

    Στο σκεύασμα της ιβουπροφαίνης η δόση υπολογίζεται ως τα κιλά του παιδιού /4 π.χ σε παιδί 10 κιλών η δόση είναι 2,5 ml ενώ το παιδί των 40κιλών δίνουμε 10-15 ml.

    Για παιδιά άνω των 40 κιλών δίνουμε 15 ml .

    Σε παιδιά που μπορούν να καταπιούν χάπι μπορούμε να δώσουμε χάπι των 400mg.

  • Όταν το παιδί ανεβάζει πυρετό με πολύ συχνά μεσοδιαστήματα των πυρετικών κυμάτων (κάθε 3-4 ώρες) είναι σωστό να δίνουμε εναλλάξ δύο διαφορετικά είδη αντιπυρετικών , κι όχι συνέχεια την ίδια ουσία. Ο λόγος είναι ότι δίνοντας συνέχεια μόνο μια ουσία, μπορεί να υπερβούμε τη μέγιστη ημερήσια δόση.
  • Όταν  τα μικρά βρέφη θερμομετρούνται από το ορθό χρειάζεται προσοχή στην εισαγωγή του θερμομέτρου στο δακτύλιο προς αποφυγή τραυματισμών. Από τη αναγραφόμενη θερμοκρασία αφαιρούμε 0,3ᵒC. Π.χ. αν στο ορθό η θερμοκρασία είναι 38 τότε ο πυρετός του παιδιού είναι 37,7ᵒC. Εναλλακτικά θερμομετρούμε στη μασχάλη. Υπάρχουν και θερμόμετρα που τοποθετούνται στο μέτωπο ή στο αυτί τα οποία είναι εξίσου αξιόπιστα και χρησιμοποιούνται στις προτεινόμενες από τον κατασκευαστή θέσεις θερμομέτρησης.
  • Το παιδί με πυρετό γενικώς χάνει αρκετά υγρά μέσω του ιδρώτα και της άδηλης αναπνοής οπότε φροντίζουμε να του παρέχουμε συνέχεια υγρά προς αναπλήρωση. Δεν ζορίζουμε το παιδί να φάει όταν έχει πυρετό. Δίνουμε όμως υγρά και προσέχουμε ότι το παιδί έχει καλή διούρηση.
  • Για καθετί που μας ανησυχεί επικοινωνούμε με τον παιδίατρο. Δεν κάνουμε πειραματισμούς, αλλά με ψυχραιμία εμπιστευόμαστε τη γνώμη του γιατρού μας. Ειδικότερα οφείλουμε να αναφέρουμε στον παιδίατρο αν υπάρχει έκθυση κάποιου εξανθήματος, αν το παιδί φαίνεται να έχει κακό επίπεδο συνείδησης, έντονη υπνηλία ή να φαίνεται αποπροσανατολισμένο, αν φαίνεται να πονάει κάπου κ.ο.κ.

Δημοφιλείς Γιατροί

Δήμητρα Πράπα

ΕΥΝΑΡΔΟΥ 8
Γενικός Γιατρός

Μεχρνταντιάν Μέχρνταντ (Μιθριδάτης)

Βασιλική Ταβάκη 36, Θέρμη, 57001

Παπαδημητρίου Στέργιος

Μεγάλου Αλεξάνδρου 23,Βέροια

Σχετικά Άρθρα

Τι είναι ο Αυτισμός;

O όρος Αυτισμός προέρχεται από τη λέξη “εαυτός” και υποδηλώνει την εσωστρέφεια και την απομόνωση ενός ατόμου στον εαυτό του. Έχουν πραγματοποιηθεί διάφορες έρευνες οι οποίες έχουν βοηθήσει στην διαμόρφωση των διαγνωστικών κριτηρίων για...

Ανάπτυξη λόγου

Πως μπορώ ως γονέας να διευκολύνω το παιδί μου στην ανάπτυξη του λόγου; ✔   Να ενθαρρύνετε έως τον πρώτο χρόνο κάθε μορφή επικοινωνιακής αλληλεπίδρασης με το παιδί, π.χ. εκφράσεις προσώπου, χαμόγελα, γέλια, νεύματα, κοιτάγματα. ✔   Να...

Η αυτοπεποίθηση

Σηκώστε το χέρι σας αν έχετε πει ποτέ τη φράση… ‘Μακάρι να είχα περισσότερη αυτοπεποίθηση’ ή ‘Αν είχα περισσότερη αυτοπεποίθηση , θα μπορούσα να…’ Σας ακούγεται γνώριμο; Η αυτοπεποίθηση είναι το κλειδί για να αποκτήσουμε όλα όσα χρειαζόμαστε και...