Διαταραχές λόγου – ομιλίας

Διαταραχή λόγου

Πρόκειται για διαταραχή στην κατανόηση ή /και στην χρήση λεκτικού, γραπτού ή οποιουδήποτε άλλου μηνύματος, εμπλέκοντας τρεις βασικούς τομείς της γλώσσας:
(1) την μορφή της γλώσσας (φωνολογία, μορφολογία, σύνταξη)

Οι Διαταραχές λόγου – ομιλίας είναι “σκληρές” ιδιαίτερα στην παιδική ηλικία, μα η αξιολόγηση και η πρώιμη παρέμβαση είναι το “κλειδί”.

Ας ξεχωρίσουμε τις διαταραχές για να κατανοήσουμε τι συμβαίνει σε κάθε περίπτωση.

  • H διαταραχή στη μορφή της γλώσσας μπορεί να επηρεάζει :
    a.Φωνολογία δηλαδή το φωνητικό σύστημα της γλώσσας και τους κανόνες που διέπουν την σύνθεση των φωνημάτων.
    b.Μορφολογία δηλαδή την δομή των λέξεων και την σύνθεση τους.
    c.Σύνταξη εννοώντας την σειρά και τον συνδυασμό των λέξεων για το σχηματισμό προτάσεων καθώς επίσης την σχέση των στοιχείων της πρότασης.

(2) το περιεχόμενο της γλώσσας (σημασιολογία),  το σύστημα που εξετάζει τις έννοιες των λέξεων και το νόημα των προτάσεων.

και/ ή

(3) την χρήση της γλώσσας στην επικοινωνία (πραγματολογία) ή συνδυασμό όλων αυτών.

Διαταραχή στη χρήση της γλώσσας  μπορεί να περιλαμβάνει λάθη στη Πραγματολογία, που είναι ο τομέας που συνδυάζει όλους τους προηγούμενους τομείς της γλώσσας ώστε να είναι λειτουργική και κοινωνικά αποδεκτή η επικοινωνία.

Διαταραχή ομιλίας: Πρόκειται για διαταραχή στην παραγωγή/άρθρωση των γλωσσικών ήχων, στην ταχύτητα ροής της ομιλίας ή/και στην φωνή.

  • A. Η Αρθρωτική διαταραχή, αφορά την μη τυπική παραγωγή των γλωσσικών ήχων που χαρακτηρίζεται από παραλείψεις, προσθήκες, αντικαταστάσεις ή αλλοιώσεις που να επηρεάζουν την καταληπτότητα του λόγου.
  • B. Η Διαταραχή ταχύτητας/ροής ομιλίας, αφορά εμφανιζόμενες δυσρυθμίες στη ροή της ομιλίας, η οποία χαρακτηρίζεται από άτυπο ρυθμό, διακοπές και επαναλήψεις ήχων, συλλαβών, λέξεων και φράσεων, τα οποία μπορεί να συνοδεύονται από υπερβολική ένταση, αγωνία , και δευτερεύουσες εκφράσεις συμπεριφοράς.
  • C. Η Διαταραχή φωνής χαρακτηρίζεται από μη τυπική παραγωγή ή/και απουσία ποιότητας φωνής, ύψους, έντασης, συντονισμού, διάρκειας ακατάλληλα για την ηλικία και το φύλλο του ομιλητή.

Να θυμάστε όμως πάντα:

Το κάθε παιδί έχει διαφορετικό ρυθμό εξέλιξης, με συνέπεια να υπάρχουν διάφορες αποκλίσεις κατά την ανάπτυξη. Αυτό που προέχει όμως πάντα είναι η επικοινωνία με το παιδί με τον τρόπο που μπορεί αυτό.

Δημοφιλείς Γιατροί

Δήμητρα Πράπα

ΕΥΝΑΡΔΟΥ 8
Γενικός Γιατρός

Μεχρνταντιάν Μέχρνταντ (Μιθριδάτης)

Βασιλική Ταβάκη 36, Θέρμη, 57001

Παπαδημητρίου Στέργιος

Μεγάλου Αλεξάνδρου 23,Βέροια

Σχετικά Άρθρα

Πλαγιοκεφαλία, τι είναι και πώς αντιμεtωπίζεται;

Η φυσικοθεραπεία μπορεί να κριθεί απαραίτητη όταν θα υπάρξουν περιορισμοί στην ικανότητα του μωρού να κουνήσει το κεφάλι προς μια κατεύθυνση λόγω μυϊκής παρατεταμένης σύσπασης. Τι είναι η πλαγιοκεφαλία; Η πλαγιοκεφoλία είναι η ασύμμετρη θέση των οστών του...

Τι είναι ο Αυτισμός;

O όρος Αυτισμός προέρχεται από τη λέξη “εαυτός” και υποδηλώνει την εσωστρέφεια και την απομόνωση ενός ατόμου στον εαυτό του. Έχουν πραγματοποιηθεί διάφορες έρευνες οι οποίες έχουν βοηθήσει στην διαμόρφωση των διαγνωστικών κριτηρίων για...

Ανάπτυξη λόγου

Πως μπορώ ως γονέας να διευκολύνω το παιδί μου στην ανάπτυξη του λόγου; ✔   Να ενθαρρύνετε έως τον πρώτο χρόνο κάθε μορφή επικοινωνιακής αλληλεπίδρασης με το παιδί, π.χ. εκφράσεις προσώπου, χαμόγελα, γέλια, νεύματα, κοιτάγματα. ✔   Να...