Η λογοθεραπεία είναι η επιστήμη που ασχολείται με τις διαταραχές λόγου, φωνής, ομιλίας και μάσησης- κατάποσης. Οι αιτίες των διαταραχών λόγου -του κυρίαρχου πεδίου της λογοθεραπείας- είναι δυστυχώς αδιευκρίνιστες, ενώ μπορεί να οφείλονται σε γενετικά, νευρολογικά, ψυχολογικά ή περιβαλλοντικά αίτια ή σε συνδυασμό αιτιών. Με την έγκαιρη διάγνωση και αντιμετώπισή τους, όμως, θα εξασφαλίσετε την φυσιολογική επικοινωνιακή ικανότητα του παιδιού σας και θα αποφύγετε τυχόν προβλήματα στο σχολείο.
Δείτε πώς θα καταλάβετε αν το παιδί σας χρειάζεται λογοθεραπεία και τι πρέπει να κάνετε για να το βοηθήσετε.
Τα προβλήματα λόγου και ομιλίας χρίζουν άμεσης αντιμετώπισης, αφού τείνουν να επηρεάζουν ψυχοκοινωνικά τον φορέα τους. Γι΄αυτό είναι σημαντικό, αν διαπιστώσετε ότι το παιδί σας έχει τέτοιου είδους προβλήματα, να ζητήσετε χωρίς καθυστέρηση -και φυσικά, απενοχοποιημένα- βοήθεια από επαγγελματίες.
Παρατηρήστε αν το παιδί σας έχει κάποιες από τις παρακάτω συνήθειες στον λόγο του:
1. Προφέρει λάθος τα φωνήεντα.
2. Όταν μιλάει, χρησιμοποιεί κυρίως φωνήεντα, παραβλέποντας ολόκληρες συλλαβές. (“αακι”, αντί για “γατάκι”).
3. Αν και έχει φτάσει στη νηπιακή ηλικία, ακόμα απαντά μονολεκτικά και δυσκολεύεται να συντάξει προτάσεις.
4. Χρησιμοποιεί περιορισμένο λεξιλόγιο ή δεν χρησιμοποιεί δεύτερη φορά μια καινούρια λέξη.
5. Δεν μπορεί να δείξει αυτά που του υποδεικνύετε σε ένα βιβλίο. Του λέτε, για παράδειγμα, «δείξε μου το σκυλάκι» κι αυτό αλλάζει τη σελίδα ή επαναλαμβάνει την ερώτηση χωρίς να κατανοεί αυτό που του ζητάτε.
6. Απαντά σε μία ερώτηση, επαναλαμβάνοντάς την. Αυτό ονομάζεται ηχολαλία, και ενδέχεται να συνιστά σύμπτωμα αυτισμού.
7. Δεν μπορεί να ακολουθήσει απλές οδηγίες και δεν κατανοεί τη σημασία των επιρρημάτων, όπως «πίσω», «κάτω», «πάνω». Για παράδειγμα, δε γυρνάει αν του πείτε «η μπάλα είναι πίσω σου».
8. Μπερδεύει τα γένη, λέγοντας «αυτός με χτύπησε» αναφερόμενος στην αδερφή του.
9. Δεν αλλάζει, ούτε βελτιώνει το λεξιλόγιο, τη σύνταξη και την άρθρωσή του από μήνα σε μήνα.
Σημειώνουμε ότι κάθε παιδί είναι διαφορετικό, γι’ αυτό υπάρχουν διακυμάνσεις στον χρόνο απόκτησης των δεξιοτήτων. Αν διαπιστώσετε ότι το παιδί σας παρουσιάζει κάποιο από τα παραπάνω σε προχωρημένη ηλικία και χωρίς να βελτιώνεται, πρέπει να αναλάβετε δράση.
Δήμητρα Κλ. Κασταμονίτη
Λογοπαθολόγος – Λογοθεραπεύτρια, MSc
Master Ιατρικής Σχολής Παν/μίου Πάτρας
Υποψήφια Διδάκτορ Ιατρικής Σχολής Παν/μίου Πάτρας