Αναγνωρίστε τα σημάδια που σας «εκπαιδεύουν» για τις προειδοποιητικές ενδείξεις των διαταραχών επικοινωνίας.
Η Ομιλία, η γλώσσα, και οι διαταραχές ακοής είναι θεραπεύσιμες και η έγκαιρη διάγνωση τους είναι μια σημαντική συμβολή στην ταχύτερη ανάκτηση, τη σύντομη περίοδο θεραπείας, και στη μείωση του κόστους για τα ίδια τα άτομα και την κοινωνία.
Αναζητήστε επιστημονική βοήθεια και μοιραστείτε τις πληροφορίες με την οικογένεια, τους φίλους, ακόμα και με τα κοινωνικά δίκτυα.
Γνωρίζετε τα «σημάδια» διαταραχών λόγου και άρθρωσης;
Οι πρώτες ενδείξεις των κοινών διαταραχών γλώσσας και ομιλίας σε παιδιά και σε ενήλικες εμφανίζονται συνήθως μεταξύ της γέννησης και την ηλικία των 4 χρόνων, ένα σημαντικό διάστημα για την πρώιμη ανίχνευση διαταραχών επικοινωνίας.
Παιδιά: ενδείξεις γλωσσικών διαταραχών
Δεν χαμογελά ή δεν αλληλεπιδρά με άλλους (συνομηλίκους ή μεγαλύτερους)
Δεν βαβίζει «μπαμπαμπα…., μαμαμπα…» (4-7 μηνών)
Κάνει λίγους ήχους ή γκριμάτσες, π.χ. να δείχνει (7-12 μηνών)
Δεν κατανοεί τι λένε οι άλλοι (7 μηνών-2 χρονών)
Λέει μόνο λίγες λέξεις (12-18 μηνών)
Οι λέξεις δεν γίνονται εύκολα καταληπτές (18 μηνών-2χρονών)
Δεν συνδυάζει λέξεις για να κάνει πρόταση (1.5-3 χρόνων)
Έχει δυσκολία να παίζει και να μιλάει με τα άλλα παιδιά (2-3 χρονών)
Έχει δυσκολίες με την πρώιμη ανάγνωση και τις γραφοκινητικές του ικανότητες (2.5-3 χρονών)
Τι μπορούν να κάνουν οι γονείς;
Ακούστε και απαντήστε στο παιδί σας
Μιλήστε, διαβάστε, και παίξτε με το παιδί σας
Συζητήστε με το παιδί σας στη γλώσσα που είναι πιο εύκολο
Γνωρίστε ότι είναι καλό να διδάξει το παιδί σας να μιλούν μια δεύτερη γλώσσα
Συζητήστε σχετικά με το τι κάνετε και τι κάνει το παιδί σας
Χρησιμοποιήστε πολλές διαφορετικές λέξεις με το παιδί σας
Χρησιμοποιήστε μεγαλύτερες προτάσεις καθώς το παιδί σας μεγαλώνει
Αφήστε το παιδί σας να παίξει με άλλα παιδιά
Παιδιά: ενδείξεις διαταραχών άρθρωσης
Λέει /π/, /μπ/, /μ/, /χ/, /γ/ λανθασμένα σε λέξεις (1-2 χρονών)
Λέει /κ/, /γκ/, /φ/, /τ/, /ντ/ , /ν/ λανθασμένα σε λέξεις (2-3 χρονών)
Παράγει εκφωνήματα τα οποία δεν είναι ξεκάθαρα, ακόμα και στους οικείους του (2-3 χρόνων)
Τι μπορούν να κάνουν οι γονείς;
Επαναλάβετε τους ήχους σωστά όταν μιλάτε- είναι φυσιολογικό αν το παιδί σας κάνει κάποια λαθάκια.
Να μην διορθώνεται τους γλωσσικούς ήχους των παιδιών- είναι πολύ σημαντικότερο να διατηρήσετε το παιδί σας να συνεχίσει να μιλάει.
Παιδιά: ενδείξεις «τραυλισμού» (διαταραχή ροής λόγου)
Δυσκολεύεται να πεί ήχους ή λέξεις (2.5-3 χρονών)
Επαναλαμβάνει τους πρώτους ήχους της λέξης – «παπαπα-πατάτα» (2.5-3 χρονών)
Κάνει μεγάλες παύσεις ενώ μιλάει (2.5-3 χρονών)
Επιμηκύνει τους ήχους —«γ-γ-γ-γ-γάτα» (2.5-3 χρονών)
Τι μπορούν να κάνουν οι γονείς;
Δώστε χρόνο στο παιδί σας να μιλήσει
Μην το διακόπτετε ή το σταματάτε ενώ μιλάει
Συμβουλευτείτε ένα Λογοθεραπευτή αν ανησυχείτε ( πολλά παιδιά παρουσιάζουν διαταραχή για μια μικρή χρονική περίοδο. Στις περισσότερες περιπτώσεις η διαταραχή ροής σταματάει μόνη της.)
Παιδιά: ενδείξεις διαταραχών φωνής
Ακούγεται η φωνή βραχνή ή εισπνευστική (λαχανιασμένη)
Χρησιμοποιεί ρινική ομιλία
Τι μπορούν να κάνουν οι γονείς;
Συμβουλευτείτε έναν ειδικό αν το παιδί σας ακούγεται βραχνιασμένο ή λαχανιασμένο ή «μιλάει με την μύτη»
Συμβουλεύετε το παιδί σας να μην φωνάζει ή ουρλιάζει
Κρατήστε τα παιδιά σας μακριά από περιβάλλοντα με τσιγάρα και καπνό.
Ενδείξεις διαταραχών λόγου – ομιλίας
- Δυσκολεύεται να εκφέρει ήχους ή λέξεις (τραυλισμός)
- Επαναλαμβάνει λέξεις ή τμήματα λέξεων (τραυλισμός)
- Μιλά με μικρές, αποσπασματικές φράσεις (εκφραστικού τύπου αφασία)
- Χρησιμοποιεί λέξεις σε λανθασμένη σειρά (εκφραστικού τύπου αφασία)
- Δυσκολεύεται να χρησιμοποιήσει λέξεις και να κατανοήσει λέξεις ( ολική αφασία)
- Δυσκολία να «μιμούνται» γλωσσικούς ήχους (απραξία)
- Ασυνεπή λάθη (απραξία) · Αργός ρυθμός ομιλίας (απραξία)
- «μπερδεμένη» ομιλία (δυσαρθρία)
- Αργός ή γρήγορος ρυθμός ομιλίας , συχνά ακούγεται ως μουρμούρισμα (δυσαρθρία)