Αλλαγές του τρόπου ζωής σε άντρες: Πώς θα γίνει πιο επιτυχημένη η παρέμβαση;
Το αντρικό κοινό είναι ένα δυσεύρετο κοινό στις μελέτες και τις παρεμβάσεις που στοχεύουν στην αλλαγή του τρόπου ζωής και της διατροφής. Ένα στοιχείο που πιθανώς ευθύνεται για αυτό είναι η έλλειψη διαφοροποίησης στον τρόπο που απευθύνεται η εκάστοστε μελέτη στα δύο φύλα ενώ λαμβάνοντας υπόψιν πως οι άντρες εμφανίζουν μικρότερη συμμόρφωση με τις υγιεινοδιαιτητικές συνήθειες και έχουν μεγαλύτερο κίνδυνο για χρόνια νοσήματα, η ανάγκη να συμπεριληφθούν γίνεται ολοένα και πιο μεγάλη.
Πώς σχεδιάστηκε η μελέτη;
Τι γίνεται λοιπόν όταν θέλουμε να κάνουμε μία παρέμβαση για καλές συνήθειες του τρόπου ζωής σε ένα χώρο εργασίας που έχει κατά βάση άντρες εργαζόμενους; Αυτό μας περιγράφει η μελέτη POWERPLAY που σχεδιάστηκε από άντρες για αυτόν ακριβώς το σκοπό: να αυξήσει τη φυσική δραστηριότητα και την κατανάλωση φρούτων και λαχανικών σε άντρες εργαζόμενους.
Η παρέμβαση αυτή λοιπόν, που διήρκησε 6 μήνες, περιελάμβανε υλικό ενημερωτικό σχεδιασμένο σαν το σχεδιασμό ενός προπονητή ομάδας ποδοσφαίρου που εξηγεί με αντίστοιχους όρους την ανάγκη μιας ισορροπημένης διατροφής και άσκησης στην καθημερινότητα. Σε αντίστοιχο μοτίβο σχεδιάστηκαν επιπρόσθετα πρακτικές συμβουλές για την ένταξη της άσκησης στο 8ωρο της δουλειάς αλλά και για τις υγιεινές επιλογές τροφίμων που θα μπορούσαν να έχουν στη δουλειά και στο δρόμο. Τους δόθηκε ημερολόγιο καταγραφής βημάτων ενώ κάποιες εβδομάδες οργανώνονταν «προκλήσεις» που καλλιεργούσαν το φιλικό ανταγωνισμό και το πνεύμα της ομάδας στις αλλαγές του τρόπου ζωής. Δείτε ένα παράδειγμα του σχεδιασμού στην εικόνα:
Ήταν όμως αποτελεσματική;
Η εβδομαδιαία συμμετοχή σε έντονη φυσική δραστηριότητα αυξήθηκε κατά 59 λεπτά την εβδομάδα ενώ η συμμετοχή σε μέτριας έντασης δραστηριότητα αυξήθηκε κατά 53 λεπτά την εβδομάδα. Καμία διαφορά ωστόσο δε βρέθηκε στην κατανάλωση φρούτων και λαχανικών.
Το ενδιαφέρον επίσης είναι πως οι βασικοί κινητήριοι μοχλοί για να τρώνε πιο υγιεινά οι άντρες της μελέτης φάνηκε πως είναι η υγεία, η εμφάνιση και οι κοινωνικές επιδράσεις ενώ σαν εμπόδια προέβαλαν το κόστος, την επιρροή από τους φίλους καθώς και το γεγονός πως χρειάζεται επιπλέον προσπάθεια, οργάνωση κλπ.
Το μόνο σίγουρο είναι πως σε αυτές τις περιπτώσεις, πέρα από την επίλυση των καταστάσεων που θεωρούνται εμπόδια, είναι σημαντικό να χρησιμοποιούνται συμπεριφορικές προσεγγίσεις που είναι πιο κατάλληλες για άντρες, ώστε να έχουν ουσιαστικό αποτέλεσμα. Πάρτε ιδέες λοιπόν και φτιάξτε κάτι στα μέτρα τους!