Διαταραχή ομιλίας και επικοινωνία

Μπορεί να γίνει εμπόδιο στην επικοινωνία μια διαταραχή ομιλίας;

Γιατί μια διαταραχή στην ομιλία (τραυλισμός) να γίνεται εμπόδιο στην επικοινωνία, στο σχολείο, στην δουλειά, στις σχέσεις, στην καθημερινότητα;

Δεν υπάρχει κανένα λόγος!

Είναι γεγονός ότι ο τραυλισμός αποτελεί μια διαταραχή ροής του προφορικού λόγου στον άνθρωπο ανεξαρτήτως ηλικίας, με την εμφάνιση του στην παιδική ηλικία.

H διαταραχή ροής έχει συγκεκριμένα χαρακτηριστικά όπως:

  • επαναλήψεις (ήχων, συλλαβών, λέξεων ή φράσεων)
  • επιμηκύνσεις ήχων (sound prolongations),
  • μπλοκαρίσματα ( blocks),
  • παρεμβολές (interjections), και
  • αναθεωρήσεις ( revisions), οι οποίες μπορούν να επηρεάσουν το ρυθμό της ομιλίας.

Τα παραπάνω χαρακτηριστικά μπορεί να συνοδεύονται από σωματική ένταση, αρνητικές αντιδράσεις, δευτερογενείς συμπεριφορές, αποφυγή ήχων, λέξεων, ή ακόμα αποφυγή συμμετοχής σε συνομιλία.
Μια άλλη διαταραχή ροής της ομιλίας χαρακτηρίζεται από την αντιληπτή ταχεία ή ακανόνιστου ρυθμού ομιλίας, η οποία οδηγεί σε διαταραχή της επικοινωνίας (cluttering).

Τι θα πρέπει να ξέρουμε;


  1. Ο τραυλισμός δεν αποτελεί σκόπιμη, προκλητή, συμπεριφορά εκ μέρους του παιδιού ούτε φυσιολογικό στάδιο κατά την ανάπτυξη του λόγου.


  2. Ο τραυλισμός δεν αποτελεί απλώς πρόβλημα λόγου και ομιλίας, αλλά έχει πλείστες ψυχολογικές και κοινωνικές προεκτάσεις.


  3. Η  εκδήλωση των συμπτωμάτων του τραυλισμού δεν βρίσκονται υπό τον έλεγχο του παιδιού.


  4. Σύμφωνα με τις σύγχρονες επιστημονικές απόψεις, ο τραυλισμός ενδέχεται να είναι απόρροια μιας κληρονομικής προδιάθεσης, η οποία ενεργοποιείται κάτω από συγκεκριμένες συνθήκες οι οποίες σχετίζονται τόσο με :ορισμένα χαρακτηριστικά του παιδιού όσο και με χαρακτηριστικά και αντιδράσεις του περιβάλλοντος του.


  5. Ο τραυλισμός αποτελεί συχνά περιοδικό φαινόμενο και ενδέχεται να περνά φάσεις έξαρσης και ύφεσης, ακόμη και να εξαφανίζεται εντελώς για ορισμένα χρονικά διαστήματα.


  6. Ο μηχανισμός εκδήλωσης του τραυλισμού συχνά συνδέεται με συγκεκριμένους παράγοντες, γι’ αυτό και επηρεάζεται ανάλογα με την περίσταση και τα πρόσωπα που εμπλέκονται σε αυτή ( για παράδειγμα το παιδί μπορεί να μην τραυλίζει σε όλα τα πρόσωπα ή όταν τραγουδά και να τραυλίζει περισσότερο όταν μιλάει στο τηλέφωνο).


  7. Στην περίπτωση που υπάρχουν συνοδά προβλήματα ή συμπτώματα άγχους, τότε είναι πιθανή η σύνδεση μεταξύ τους.


  8. Με την θεραπευτική παρέμβαση αναμένεται η υποχώρηση των συμπτωμάτων του τραυλισμού και η βελτίωση του παιδιού σε άλλους τομείς, αλλά η πλήρης και ολοκληρωτική εξάλειψη των συμπτωμάτων του τραυλισμού δεν είναι πάντοτε εφικτή σε όλες τις περιπτώσεις.

Τα συμπτώματα των διαταραχών ροής του λόγου γίνονται εύκολα αντιληπτά, αρκεί να γίνει παρατήρηση και καταγραφή των χαρακτηριστικών τους. Η έγκαιρη αξιολόγηση και διάγνωση, καθώς και οι πληροφορίες που θα δοθούν από τους γονείς ή άλλους ειδικούς, θα βοηθήσουν σε μεγάλο βαθμό στο να ανιχνευθούν σωστά τα συμπτώματα, το είδος και η βαρύτητα της διαταραχής.

Η αντιμετώπιση εξαρτάται από τη φύση και το μέγεθος της σοβαρότητας του προβλήματος καθώς και από τα αίτια της διαταραχής τα οποία θεωρούνται υπεύθυνα για την εκδήλωση του .
Υπάρχει μια μεγάλη ποικιλία από θεραπείες που είναι διαθέσιμες, χωρίς όμως να μπορεί να προταθεί κάποια ως ιδιαίτερα αποτελεσματική έναντι κάποιας άλλης.

Δεν υπάρχουν έτοιμες λύσεις και θεραπευτικά προγράμματα.

Κάθε φορά αξιολογούμε, λαμβάνουμε τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του ατόμου που μας εμπιστεύεται για να “χτίσουμε” μαζί το θεραπευτικό του πρόγραμμα και χαιρόμαστε τα αποτελέσματα!

Δημοφιλείς Γιατροί

Δήμητρα Πράπα

ΕΥΝΑΡΔΟΥ 8
Γενικός Γιατρός

Μεχρνταντιάν Μέχρνταντ (Μιθριδάτης)

Βασιλική Ταβάκη 36, Θέρμη, 57001

Παπαδημητρίου Στέργιος

Μεγάλου Αλεξάνδρου 23,Βέροια

Σχετικά Άρθρα

Τι είναι ο Αυτισμός;

O όρος Αυτισμός προέρχεται από τη λέξη “εαυτός” και υποδηλώνει την εσωστρέφεια και την απομόνωση ενός ατόμου στον εαυτό του. Έχουν πραγματοποιηθεί διάφορες έρευνες οι οποίες έχουν βοηθήσει στην διαμόρφωση των διαγνωστικών κριτηρίων για...

Ανάπτυξη λόγου

Πως μπορώ ως γονέας να διευκολύνω το παιδί μου στην ανάπτυξη του λόγου; ✔   Να ενθαρρύνετε έως τον πρώτο χρόνο κάθε μορφή επικοινωνιακής αλληλεπίδρασης με το παιδί, π.χ. εκφράσεις προσώπου, χαμόγελα, γέλια, νεύματα, κοιτάγματα. ✔   Να...

Η αυτοπεποίθηση

Σηκώστε το χέρι σας αν έχετε πει ποτέ τη φράση… ‘Μακάρι να είχα περισσότερη αυτοπεποίθηση’ ή ‘Αν είχα περισσότερη αυτοπεποίθηση , θα μπορούσα να…’ Σας ακούγεται γνώριμο; Η αυτοπεποίθηση είναι το κλειδί για να αποκτήσουμε όλα όσα χρειαζόμαστε και...